Страници

Проект по програма „Еразъм+“

„Конфликтен мениджмънт, емоционална интелигентност и превенция от тормоз“ 
проект по програма „Еразъм+“
 Търговска гимназия „Княз Симеон Търновски“ е одобрена за участие по проект „Конфликтен мениджмънт, емоционална интелигентност и превенция от тормоз“ – проект по програма „Еразъм+“, Флоренция, Италия от 8 до 13 септември 2025 г. Училищният екип избира да кандидатства, по тази тема, защото осъзнава, че чрез практически дейности – базирани на емоционалната интелигентност, които могат да бъдат използвани в класната стая – ще повиши собствените си способности за моделиране и насърчаване на активно слушане, съпричастност и емоционална грамотност сред днешните ученици. По време на курса участниците ще бъдат запознати с емоционалните нужди и поведение на своите ученици и ще придобият специфични умения за осигуряване на училищна среда без конфликти.
Конфликтът може да се прояви по най-различен начин – като словесен спор, противодействие, конкуренция, разногласия, противоположност на интересите, съперничество, вербална агресия, релационна агресия, физически сблъсък и пр. Учителите също не са застраховани от конфликти помежду си – изправени пред едно голямо предизвикателство, а именно, да разпознаваме конфликтите в зародиш и да ги предотвратяваме като за целта е необходимо да разполагаме с необходимия инструментариум от знания и умения. Конфликтите няма да престанат да съществуват. Те са неразделна част от моралното и емоционалното израстване, затова са характерни за училищната среда. Важно е, когато се сблъскваме с тях, да ги разрешаваме умело, да ги управляваме правилно и конструктивно – чрез стратегии за развиване на емоционална грамотност, както и чрез интегриращи решения. Конфликтите трябва да бъдат сведени до минимум в процеса на преподаване и учене. 
Проектът, който сме избрали, ще допринесе за придобиването на точно такива специфични знания, умения и компетентности, свързани с управлението на конфликти, с развиването на емоционалната интелигентност на учителите и учениците, както и такива, свързани с прилагането на добри практики за предпазване от тормоз. Често срещан вид тормоз е релационната агресия, често използван от момичетата в юношеска възраст, които са в състояние да измъчват, контролират и манипулират околните. Този тип тормоз често остава незабелязан от родители и учители. Управлението на конфликти е използването на процеси и инструменти, и прилагането на умения за намиране на творчески и уважителни начини за управление на несъгласия и спорове, от една страна, и включването на способности за съвместното им разрешаване чрез ефективни комуникационни умения, като активно слушане и уверено говорене, от друга страна. Придобиването на умения за управление на конфликти ще добави принадена стойност на нашето училище – целим то да бъде среда без конфликти, агресия и тормоз. Интегрирането в различна работна и културна среда, както и запознаването ни с добри международни практики също ще допринесе за професионалното израстване на личността на учителя. За нас е от голямо значение да придобием точно такива знания, умения и компетентности, които да са полезни в процеса на обучение/учене. 
Организацията домакин, с която сме установили контакт, предлага програма за обучение по темата, кореспондираща с нашата необходимост – управление на конфликти, изграждане на емоционална интелигентност и предпазване от тормоз. Планираните дейности са част от Стратегията за развитие на училището и са подчинени на Плана за качествено обучение и Плана за обучение на педагогическия персонал – отваряне към света, създаване на мрежа от връзки, които да способстват индивидуалното развитие на учителя в унисон с европейските ценности – продължаващо обучение, среща с други култури, подобряване на езиковите умения. 
Учителите, които ще вземат участие по проекта – двама старши учители по чужд език и директорът на Търговска гимназия г-жа Снежана Танева, ще участват със свои колеги от други държави в малки групи съвместно , в които ще решават практически групови задачи, свързани с агресивното поведение и тормоза, с важността на формирането на „екип“, с примерни модели за разбиране на груповата динамика, с дейности, развиващи съчувствие и съпричастност, с активното слушане и укрепване на взаимоотношенията, с прилагането на стратегии за посредничество между страните в конфликта.
„Сегашният ни проект е естествено продължение на пътя, който сме начертали за постигане на целите си . В резултат от реализирането на проекта очакваме подобряване на професионалната квалификация на участниците в образователната мобилност. Преподавателите ще разширят знанията и уменията си и ще имат възможност да ги прилагат при реализирането на индивидуални или проектно базирани обучителни модули.“, сподели Директорът на гимназията – г-жа Танева. 
Същинската фаза на проекта предстои да се реализира в периода 08.09.2025 г. – 13.09.2025 г. в град Флоренция, Италия. На 15.07.2025 г. в Търговска гимназия се проведе работна среща, на която екипът обсъди целите, задачите и очакваните резултати от обучението. В резултат на изпълнението на проекта гимназията ще има възможност да предоставя по-високо ниво на образователни услуги на европейско ниво и ще повиши конкурентоспособността си.