Страници

Конфликтен мениджмънт, емоционална интелигентност и превенция от тормоз - проект по програма „Еразъм+

Конфликтен мениджмънт, емоционална интелигентност и превенция от тормоз
проект по програма Еразъм+
На 04 декември 2025г. в зала „Слави Абанозов“ Търговска гимназия „Княз Симеон Търновски“ отчете постигнатите резултати по проект „Конфликтен мениджмънт, емоционална интелигентност и превенция от тормоз“ по програма „Еразъм+“. Гости на събитието бяха представители на работодателски организации, които са партньори на Търговска гимназия, Агенция за регионално икономическо развитие, Международен младежки център, БНР Стара Загора, директори и учители от професионални гимназии в Стара Загора, учители от Търговска гимназия.
 
От 08 до 13 септември 2025г. в град Флоренция, Италия директорът на Търговска гимназия – г-жа Снежана Танева, както и двама старши учители по чужд език – г-жа Катя Дойчева и г-жа Златка Тодорова   взеха участие в проект „Конфликтен мениджмънт, емоционална интелигентност и превенция от тормоз“ по програма „Еразъм+“. 
Със свои колеги от Полша, Швеция и Италия те участваха в разрешаване на зададени теоретични казуси и разиграване на практически групови и индивидуални задачи, свързани с агресивното поведение и тормоза, с важността на формирането на „екип“, с примерни модели за разбиране на груповата динамика, с дейности, развиващи съчувствие и съпричастност, с активното слушане и укрепването на взаимоотношенията, с прилагането на стратегии за посредничество между страните в конфликта.
Изборът на тема на проекта се обуславя от нарастващия брой конфликти сред младите хора, както и повишеният процент на учениците, подложени на тормоз – физически, психически и/или вербален. Въпреки прилагането на Механизмът за противодействие на тормоза и насилието в институциите в системата на образованието, случаите на агресия и насилие не намаляват. Проблемът за конфликтите и тормозът винаги е актуален, тъй като те присъстват във всички социални сфери. Това с особена сила важи за училищната институция – където този феномен разкрива най-пълно своята същност и се проявява във всички свои разновидности. 
Участниците в проекта споделят своята удовлетвореност, тъй като са придобили необходимите специфични знания, умения и компетентности, свързани с управлението на конфликти, с развиването на емоционалната интелигентност на учителите и учениците, както и такива, свързани с прилагането на добри практики за предпазване от тормоз. В допълнение на това те заявяват, че са подобрили собствените си способности за моделиране и насърчаване на активно слушане, съпричастност и емоционална грамотност сред днешните ученици, от една страна, а от друга страна, че са придобили умения за разпознаване на емоционалните нужди и поведение на своите ученици. 
Госпожа Танева сподели, че „практически дейности, базирани на емоционалната интелигентност вече се прилагат в часовете по различните дисциплини в Търговска гимназия, а придобитите умения за управление на конфликти добавят принадена стойност на училището, защото целта ни е то да бъде общност без конфликти, агресия и тормоз“. Тя допълни още, че „управлението на конфликти е използването на процеси и инструменти, и прилагането на умения за намиране на творчески и уважителни начини за управление на несъгласия и спорове, от една страна, и включването на способности за съвместното им разрешаване чрез ефективни комуникационни умения, като активно слушане и уверено говорене, от друга страна“.
Организацията домакин е Teacher Academy, с която училището има предишен опит, предлага програма за обучение по темата, кореспондираща с необходимостта от придобиване на знания и умения за управление на конфликти, за изграждане на емоционална интелигентност и предпазване от тормоз, която отговаря на търсенията и изискванията на екипа на Търговска гимназия. 
„Сегашният ни проект е естествено продължение на пътя, който сме начертали за постигане на целите си . В резултат от реализирането на проекта очакваме подобряване на професионалната квалификация на участниците в образователната мобилност. Преподавателите ще разширят знанията и уменията си и ще имат възможност да ги прилагат при реализирането на индивидуални или проектно базирани обучителни модули.“, сподели Директорът на гимназията – г-жа Танева.